ONX MOTII? Tutustu Virtuaalipelaajat Liikkeelle -haasteeseen

ONX MOTII? Tutustu Virtuaalipelaajat Liikkeelle -haasteeseen

Lasten ja nuorten liikkumattomuus

Me kaikki viettävät yhä enemmän aikaa digitaalisessa maailmassa. Erityisesti lasten ja nuorten liikkumattomuus huolestuttaa monia vanhempia ja kasvattajia. Ruutuajan kasvaessa istuminen lisääntyy ja fyysinen liikkuminen vähenee. Elämme nykyään varsin erilaisessa maailmassa kuin ennen älypuhelimia.

Nuoret liikkuvat koulussa yhä vähemmän. Myös vapaa-ajan liikunta on vähentynyt ruutuajan kasvaessa. Jo murrosikäisillä nuorilla esiintyy erilaisia ongelmia, jotka johtuvat liikkumattomuudesta. Nuorten olisi hyvä muistaa tunnin sääntö, jonka mukaan paikallaan ei pitäisi istua yli yhtä tuntia kerrallaan!

Pelaamisen hyödyt?

Koska maailma on erilainen kuin ennen, meidän täytyy miettiä yhdessä ratkaisuja miten nuorten pelaaminen ja liikunta voitaisiin yhdistää. Pelaamiseen liittyy paljon positiivisia puolia, jotka usein jäävät negatiivisten asioiden varjoon. Pelaaminen on tänä päivänä parhaimmillaan sosiaalista ja opettavaista.

Virtuaalipelaamisen huiput ja ammattimaisesti pelaavat ovat ymmärtäneet liikkumisen ja fyysisen oheisharjoittelun hyödyt pelisuoritukselle. Miksei siis harrastepelaajakin voisi yhtä lailla motivoitua harjoittelemaan kohentaakseen pelituloksiaan?

Katsotaan siis yhdessä eteenpäin. Miten saisimme intohimoiseen pelaamiseen yhdistettyä ajatuksen hyvinvoinnista ja liikunnasta?

Virtuaalipelaajat Liikkeelle -haaste

Mitä juuri Sinä voit tehdä? Oletpa sitten kasvattaja, valmentaja tai opettaja tärkeintä on löytää keino ylläpitää motivaatiota liikkumiseen. Lapset ja nuoret mielellään vaikuttavat itseään koskeviin asioihin niin koulussa, kotona kuin vapaa-ajallakin. Pohtikaa yhdessä mielekkäitä ja hauskoja tapoja liikkua. Arkiliikunnan merkitys on myös avainasemassa.

Roolimalleilla on valtava merkitys, kun puhutaan nuoriin vaikuttamisesta. Jos lasten ja nuorten seuraamat esim. tubettajat, ammattipelaajat, pelaajajulkkikset ja muut mielipidevaikuttajat lähtisivät kampanjoimaan asian puolesta, saisi se varmasti pelaajien keskuudessa myös eri tavalla nostetta.

Virtuaalipelaajat Liikkeelle -haastetta on tukemassa myös Turvatalkoot -varainhankinta. Lasten ja nuorten hyvinvointi on meille ykkösasia! Lue lisää haasteesta tästä!